Białko przed czy po treningu

białko przed czy po treningu

Białko jest niezbędnym elementem diety każdego sportowca. Bierze ono czynny udział w budowie masy mięśniowej i regeneracji już istniejących. Białko można pobierać z pokarmów zwierzęcych, takich jak nabiał, mięso, ryby lub z roślin jak na przykład warzywa strączkowe. W zależności od celu treningowego, podaż białka należy dodatkowo uzupełniać specjalnymi odżywkami i koktajlami dla sportowców. Wiele osób, które rozpoczynają przygodę z siłownia zastanawia się, kiedy ma sięgnąć po wysokobiałkowe produkty. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż wszystko zależy od ustalonej diety i trybu dnia, jednak czy białko przed treningiem to dobry pomysł, czy może lepiej przyjąć je po wysiłku fizycznym?

Białko przed treningiem

Białko jest podstawowym budulcem mięśni, dlatego sportowcy decydują się na jego dodatkową suplementację. Ze względu na to, że skutecznie przyśpiesza metabolizm i wspomaga walkę z tłuszczem, odpowiednia ilość białka powinna być uwzględniona zarówno w diecie redukcyjnej jak i na masę.
Na około 2 godziny przed treningiem, należy zjeść pełnowartościowy posiłek, dostarczający oprócz białka również odpowiednią ilość węglowodanów. Należy unikać zbyt dużej ilości tłuszczy, gdyż mogą wpłynąć na jakość treningu przejawiającą się ospałością i brakiem energii. Białko przed planowanym treningiem powinno więc być dostarczane organizmowi z pożywienia. Po odżywkę białkową sięgajmy tylko w sytuacjach, gdy przed treningiem nie będziemy mieli czasu lub możliwości przygotowania i zjedzenia odpowiednio zbilansowanego posiłku. Suplementacja ma za zadanie wzmocnić zachodzące po wysiłku procesy anaboliczne, więc przyjmowanie dodatkowego białka przed treningiem mija się z celem i przeznaczeniem odżywek. Mimo przeciwwskazań, na takie rozwiązanie decydują się często osoby, które mają problemy z przyrostem masy mięśniowej. Białko wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, więc przyjęcie jego dodatkowej dawki przed treningiem może przyśpieszyć rzeźbienie ciała. Tak naprawdę nie ma potwierdzenia czy faktycznie ma na to wpływ białko przedtreningowe.

Białko po treningu

Intensywny trening fizyczny uruchamia procesy katabolizmu, które są odpowiedzialne za rozpad białek i powstaje wtedy tzw. okno anaboliczne, czyli wzmożone zapotrzebowanie na uzupełnienie białka. W budowie masy mięśniowej przyjęcie białka po treningu jest niezbędne do prawidłowego rozrostu tkanek i regeneracji uszkodzonych podczas wysiłku włókien mięśniowych. Jeżeli nie mam możliwości zjedzenia odpowiednio zbilansowanego posiłku w ciągu 2 godzin od zakończonego treningu , dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie odzywki białkowej. Dostarczy ona dodatkowo węglowodanów, które dodadzą energii po wyczerpujących ćwiczeniach. Należy pamiętać, że głównym źródłem składników odżywczych powinna być indywidualnie dostosowana dieta. Żadna suplementacja nie zastąpi w całości zapotrzebowania na białko, a może być jedynie dodatkiem do diety lub ratunkiem, gdy nie mamy możliwości zjedzenia posiłku po treningu. Warto wówczas zdecydować się na koktajl białkowy uzupełniający również węglowodany odpowiedzialne za regenerację glikogenu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here